Skip to main content

Ar žinojote, kad Lietuvos aviacijos sektoriaus metinis indėlis į šalies BVP sudaro daugiau nei 1 milijardą eurų, o bendra didžiųjų Lietuvos aviacijos įmonių metinė apyvarta pasauliniu mastu 2023 m. siekė net 3,2 milijardo eurų?

Nacionalinės Lietuvos aviacijos asociacijos pirmininkas Aleksandras Nemunaitis teigia, kad tai tik dar kartą, juodu ant balto įrodo, jog aviacijos sektorius yra strateginis šalies ekonomikos augimo ramstis. „Aviacija Lietuvoje nėra tik susisiekimo priemonė. Tai sektorius, kuris kasmet užtikrina reikšmingą finansinį indėlį į šalies ekonomiką. Skaičiai rodo, kad investicijos į šią sritį atsiperka daugybę kartų“, – teigia ekspertas.

Tūkstančiai darbo vietų ir socialinis poveikis

Lietuvos aviacijos sektorius neapsiriboja vien finansiniu indėliu – jis sukuria apie 15 tūkstančių tiesioginių ir netiesioginių darbo vietų, užtikrindamas stabilias pajamas daugybei specialistų. Tiesioginėse šio sektoriaus darbo vietose vidutinis atlyginimas siekia net 4000 eurų, pabrėžiant aukštą šios srities profesionalų vertę. Be to, aviacijos darbuotojai svariai prisideda prie šalies ekonomikos, kasmet į Lietuvos biudžetą sumokėdami beveik 100 milijonų eurų mokesčių.

Ryškus ir teigiamas aviacijos socialinis poveikis, jaučiamas ne tik šalies centruose, bet ir rajonuose. Tam antrina ir A. Nemunaitis: „Aviacija ne tik kuria aukštos kvalifikacijos darbo vietas, bet ir prisideda prie regionų stiprinimo. Ši sritis tampa vienu patraukliausių pasirinkimų jauniems žmonėms, siekiantiems karjeros technologijų, inžinerijos ir logistikos srityse.“

Tarptautinio matomumo didinimas

Tai, kad aviacija itin tarptautiška sritis – akivaizdu. Tačiau ar žinojote, kad vien Lietuvos aviacijos įmonės šiuo metu sėkmingai veikia daugiau nei 25-iose pasaulio šalyse? Šis faktas dažną vis dar nustebina, kadangi yra mažai žinomas, tačiau jis vienareikšmiškai parodo, jog aviacija ne tik generuoja pajamas, bet ir stiprina šalies įvaizdį svetur.

Lietuvos vardas, konkrečiai aviacijos kontekste, tarptautinėje žiniasklaidoje per metus buvo paminėtas daugiau nei 2 milijonus kartų. Tam yra svarių priežasčių – pasak A. Nemunaičio, tarptautinėje rinkoje lietuviškos aviacijos įmonės yra žinomos dėl savo aukštos kompetencijos ir inovacijų. „Tai didžiulė garbė, bet kartu ir atsakomybė – mes esame Lietuvos ambasadoriai ore“, – sako LAVIA pirmininkas.

Plėtros ir investicijų potencialas

Nepaisant jau dabar generuojamų didelių pajamų, aviacijos sektorius Lietuvoje dar turi didžiulį augimo potencialą. Susiekimo ministerijos parengtų „Lietuvos aviacijos gairių iki 2030 m.“ duomenimis, 1 euras investicijų į aviacijos sektorių duoda 3 eurų grąžą valstybei, o taip pat tikimasi, kad iki 2030 m. aviacija generuos 5 proc. šalies BVP. Modernių technologijų diegimas, naujų maršrutų kūrimas bei regioninių oro uostų stiprinimas gali tapti katalizatoriumi šiam ekonominiam augimui.

  1. Nemunaitis čia įžvelgia ir platesnius užmojus bei tikslus. „Investicijos į aviaciją nėra tik kaštai, tai ir strateginis sprendimas ateičiai. Jei norime tapti regiono aviacijos centru, o juo tapti norime, turime imtis įvairių priemonių: aktyviai dirbti pritraukdami užsienio kapitalą, kurti palankią mokestinę aplinką, stiprinti infrastruktūrą, rengti daugiau aukštos kvalifikacijos darbuotojų aviacijos pramonei, stiprinti teisinę bazę“, – tikina aviacijos ekspertas.

Aviacijos reikšmė šalies įvaizdžiui

Aviacija yra viena iš nedaugelio sričių, turinti tiesioginę įtaką šalies matomumui pasaulio žemėlapyje. Kasmet į Lietuvos oro uostus atvyksta daugybė keliautojų – ir kaip tik čia jų patirtis tampa pirmuoju įspūdžiu apie šalį. „Lietuvos aviacijos sektorius yra šalies vizitinė kortelė. Turime užtikrinti, kad kiekvienas keliautojas, skrendantis per arba į Lietuvą, pajustų kokybę, inovacijas ir svetingumą“, – dalijasi LAVIA pirmininkas.

Vien 2023-iaisiais Lietuvos oro uostai aptarnavo daugiau nei 6 milijonus keleivių – net 12 proc. daugiau nei 2022 metais – o 2024-ieji mus turėtų nudžiuginti ne ką mažiau. Džiugina ir per pastarąjį dešimtmetį vykstantys visų trijų tarptautinių Lietuvos oro uostų – Vilniaus, Kauno ir Palangos – atsinaujinimo darbai. Tarp jų ir Vilniaus bei Palangos oro uostų orlaivių kilimo ir tūpimo takų rekonstrukcija, Kauno oro uosto keleivių terminalo plėtros projektas, Vilniaus oro uosto VIP ir naujo išvykimo terminalo statybos bei kiti.

Verdiktas: kokios Lietuvos aviacijos perspektyvos?

Akivaizdu, kad aviacijos sektorius yra neatsiejama Lietuvos ekonomikos dalis, kurianti tiek reikšmingą finansinę, tiek socialinę naudą. Be to, šis sektorius Lietuvoje nėra tik paslaugų tiekėjas – tai strateginis ekonomikos ramstis ir ateities galimybių kūrėjas. Naujausių skaitmeninių ir technologinių sprendimų diegimas, didesnis dėmesys regioniniams oro uostams bei tarptautinio bendradarbiavimo stiprinimas gali padėti šiam sektoriui pasiekti dar didesnių aukštumų.

Žinoma, užvis svarbiausia, kad aviacijos sektoriaus perspektyvas įžvelgtų ir sprendimų priėmėjai, ir visuomenė, ir verslo atstovai. „Aišku kaip dieną, kad aviacija Lietuvoje itin sparčiai auga. Turime visus svertus tapti stipriu žaidėju pasaulinėje rinkoje – tačiau tam reikia strateginio požiūrio ir investicijų“, – savo įžvalgas reziumuoja LAVIA atstovas A. Nemunaitis.