Skip to main content

LAVIA valdybos pirmininkas Aleksandras Nemunaitis: Ko dar nežinome apie aviaciją ir Lietuvos vaidmenį joje?Aviacija, nors dažniausiai asocijuojasi tik su oro linijų pilotais ir stiuardais bei stiuardesėmis, apima gerokai daugiau, nei tik šias profesijas. Mano tikslas – parodyti, kad aviacija yra platesnė ir įvairesnė, nei gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio.

Šioje srityje veikia įvairių profesijų atstovai ir specialistai, bendradarbiaujantys siekiant užtikrinti saugų, efektyvų ir patikimą oro eismą, o jų darbai keleiviams neretai net nepastebimi, tačiau ypatingai svarbūs.

Veiklos pagrindas – ACMI modelis

Nors Lietuvoje nėra nacionalinių avialinijų, Lietuvos kapitalo aviacijos įmonėms priklauso apie 250 lėktuvų. Lėktuvai naudojami pagal vadinamąjį ACMI modelį, suteikiantį galimybę oro bendrovėms dalintis ištekliais ir optimizuoti skrydžių veiklą.

ACMI yra trumpinys, susidedantis iš keturių pagrindinių dalių: Aircraft, Crew, Maintenance, and Insurance. Tai reiškia, kad oro bendrovė, norinti pasinaudoti ACMI nuomos paslaugomis, gauna ne tik lėktuvą, bet ir įgulą, techninės priežiūros paslaugas ir draudimą.

Kai oro bendrovė susiduria su dideliu paklausos šuoliu arba patiria laikiną lėktuvų stoką dėl numatytų priežasčių (pavyzdžiui, techninės priežiūros arba naujų lėktuvų įsigijimo), ji gali kreiptis į kitą aviacijos įmonę, teikiančią ACMI nuomos paslaugas. Tai – greitas ir patogus sprendimas, suteikiantis ypač daug lankstumo oro bendrovei, nes nuomojamas lėktuvas gali būti panaudojamas tik tuo metu, kai oro bendrovei jo iš tikrųjų reikia. ACMI nuoma leidžia išvengti ilgalaikių finansinių įsipareigojimų, kurie būdingi lėktuvų įsigijimui.

Tai atskleidžia, kodėl skrendant lėktuvu, ant kurio puikuojasi užrašas „Norwegian Air“ arba „Air Baltic“, jus gali aptarnauti lietuviško kapitalo įmonės „Avion Express“ lėktuvas ir įgula. Galime pasidžiaugti, kad „Avion Express yra vienas didžiausių keleivinių, siauro korpuso lėktuvų ACMI tiekėjas pasaulyje, valdantis kiek daugiau, nei 50 lėktuvų.

Ar galime save laikyti lėktuvų techninės priežiūros ekspertais?

Viena iš aviacijos sričių, kur Lietuvos kapitalo įmonės yra žinomos pasauliniu mastu, yra techninė priežiūra arba maintenance. Tai – ne tik kasdieninė aviacijos rutina, bet ir gyvybiškai svarbi proceso dalis, užtikrinanti, kad lėktuvai visada būtų saugūs, patikimi ir pasiruošę skrydžiams.

Techninės priežiūros sąvoka aviacijoje apima visas technines procedūras ir veiksmus, skirtus palaikyti lėktuvų ir kitų oro transporto priemonių tinkamą būklę. Tai ne tik techninė priežiūra pagal taisykles, bet ir atsarginių dalių keitimas, gedimų taisymas, inspekcijos, reguliarios patikros ir kiti procesai, kurių tikslas – užtikrinti, kad lėktuvai veiktų efektyviai.

Techninė priežiūra yra glaudžiai susijusi su saugumo standartais. Aviacijos profesionalai įgyvendina griežtus saugumo reikalavimus, siekdami užtikrinti, kad lėktuvai būtų saugūs ir pasiruošę visoms galimoms skrydžių sąlygoms.

Vilniaus ir Kauno „FL Technics“ angaruose apsilanko tokių avialinijų kaip „Lufthansa“, „WizzAir“ arba „Turkish Airlines“ lėktuvai. „FL Technics“ turi techninio aptarnavimo bazes ne tik Lietuvoje, bet ir Didžiojoje Britanijoje, Indonezijoje. Artimoje ateityje planuojamos atidaryti bazės Dominikos respublikoje, Alžyre ir Bali saloje.

Pilotus ruošiame darbui visame pasaulyje

Kalbant apie pilotų mokymus, pasaulyje gerai atpažįstamas „BAA Training“ vardas. Pradėjusi savo veiklą Lietuvoje prieš 20 metų, įmonė šiuo metu turi mokymo centrus Ispanijoje, Prancūzijoje ir Vietname. Planuojami atidaryti ir konsultavimo centrai Indijoje bei Brazilijoje.

Pilotas – viena svarbiausių ir atsakingiausių profesijų aviacijos pasaulyje. Pilotai ne tik valdo lėktuvą ore, bet ir neša didelę atsakomybę už keleivių ir krovinio saugumą. Tai, kad „Turkish Airlines“ patikėjo paruošti 300 pilotų būtent „BAA Training“, buvo didelis įvertinimas įmonei ir jų nuveiktam darbui.

Antžeminis aptarnavimas – dažnai užmirštama sritis

Antžeminis aptarnavimas yra retai paminima sritis, tačiau tai – viena esminių skrydžių operacijų dalių. Jis apima procesus, susijusius su lėktuvo paruošimu prieš ir po skrydžio, keleivių aptarnavimu, krovinių tvarkymu ir kitomis operacijomis, atliekamomis tuo metu, kai lėktuvas neskrenda. Pavyzdžiui, keleivių įlipimu ir išlipimu, bagažo tvarkymu, įkrovimu ir iškrovimu, degalų papildymu, lėktuvo valymu, techninių patikrinimų atlikimu ir kitomis procedūromis, užtikrinančiomis, kad lėktuvas būtų pasiruošęs saugiam ir efektyviam skrydžiui.

Lietuvos oro uostuose vienas pagrindinių šios paslaugos teikėjų yra tarptautinė antžeminio aptarnavimo, orlaivių degalų tiekimo, pavojingų medžiagų (ADR) transportavimo, IT sprendimų ir mokymo paslaugų įmonė „BGS“, veikianti dešimtyje šalių.

 

Šios sritys – aviacijos industrijos pagrindas, tačiau be jų galime džiaugtis ir kitomis, taip pat stiprinančiomis Lietuvos aviacijos sektorių.  Aš nuoširdžiai tikiu, kad tikimybė pasiekti šalies Aviacijos strategijoje numatytą 5 proc. BVP tikslą, yra labai reali.